PÅ VEJ…

Uploadet 28. december 2019 af Dennis Højgård

 Når du læser denne artikel kan du meget vel være på vej. 

Det kan være, at du når at læse den inden juleaften, og er derfor på vej ind i julen. Det kan også være, at du læser den efter juleaften og nu er på vej mod nytårsaften. Endelig kan du læse den efter nytårsaften og er nu på vej ind i det nye år. 

Pointen er at vi hele tiden er på vej. Der hvor vi ikke er på vej, er vi gået i stå. 

Som kirke siger vi ofte, at vi fornemmer, at vi er på vej ind i noget nyt. Det er godt at høre, for ellers ville vi være gået i stå, hvilket ville være fatalt for en kirke. Her I kirken ønsker vi hele tiden at være på vej ind i det, som Jesus ønsker for denne kirke, hvilket gør det spændende at være en del af dette fællesskab. 

Jeg ved også, at det kan være skræmmende at være på vej. Nogle gange ved vi godt hvor vi er på vej hen, men ser måske ikke hele rejsen, og det kan være skræmmende. 

 En anden pointe er at vi kan være på vej i to retninger. Vi kan være på vej væk fra noget eller vi kan være på vej hen til noget. Det vi er på vej væk fra er ofte fortiden, men kan også være noget som vi ved vi ikke længere skal gøre. Som kris-ten kalder vi dette omvendelse, at man vender om fra en vej, man var på vej på. 

Nu kan det godt være at du sidder og spørger dig selv, gad vide hvor Morten er på vej hen med det han skriver. Tak fordi du spurgte. 

Jesus var og er hele tiden på vej. I hans liv var han på vej mod det endelige formål med sit liv. En vandring der startede da Han blev født juleaften og fortsatte til han hang på korset. Da han giver sit liv på korset, åbner han op for en mulighed for, at vi kan starte en vandring mod en genoprettelse af vores forhold til Gud Faderen. En vandring som før i tiden var meget besværet af alle muglige love og regler. En vandring som i dag har samme mål. I dag starter den vandring med at man giver sit liv til Jesus og på 

 den måde oplever det, Jesus kalder at blive født på ny. 

Når vi har taget dette første skridt, så begynder for alvor en spændende vandring. En vandring der handler om at bevæge os væk fra det som påvirkede os i vores tidligere liv. Dette kalder Bibelen for Helliggørelse. Her er det vigtigt at vi forsætter vandringen hen mod dette og ikke går i står. 

Heldigvis er det ikke noget vi skal gøre i egen kraft. Jesus har nemlig efterladt Helligånden på jorden til at hjælpe os i denne proces. For at det kan ske, kan vi også tage et skridt der hedder Hellig-åndens dåb. Oplever vi den, vil vandringen kunne gøres sammen med Ham i stedet for alene. 

Hermed ønskes I alle en rigtig Glædelig Jul samt et velsignet Nytår. 

Tak for det år der er gået.

Facebook

Følg os

YouTube

Se prædikener

Spotify

Lyt til prædikener

NÆSTE GUDSTJENESTE

Den 1. og 3. søndag i måneden starter vi med morgenbuffet.

Kirken: Kontonr. 9559 5650153806 · MobilePay 99328

Ydremission: Kontonr. 9712 0741793075